Chassikomponenter

Smörjmedel konstruerade för att förbättra funktionaliteten, tillförlitligheten och livslängden för styrsystem och hjulupphängning för fordon.

Kontakta Oss
HJULUPPHÄNGNING

Bakre upphängning
Bladfjädrar
Vanligtvis används bladfjädrar på pickuper och SUV:ar och är till för hjulupphängning och stötdämpning bak. Exponering för vatten, salt och vägdamm kan leda till förslitning, sprickbildning och oljud som knarr gnissel och gnissel.
Ett visköst syntetiskt fett som förstärkts för extremt tryck minskar slitage och korrosion. Dess höga dämpningsförmåga minimerar också vägbrus.
Leaf springs – NyoGel® 774VH-MS

Främre upphängning
Kulled
Kulleder utsätts för dynamisk rörelse i nästan alla riktningar. Smörjmedel som används i kulleden måste klara av att utsättas för extrema miljöer, värme från motor, stötar från ojämnt underlag och kontinuerliga mikrorörelser från släta vägar. Dagens kulleder livstidssmörjs vilket innebär att de fakrikssmörjs.
Vatten och saltvattentåliga syntetiska fetter som klarar av breda temperaturspann rekommenderas.
Ball joints – Fluorocarbon Gel 880

Stötdämpare & fjädrar
Dagens fjädringssystem är oerhört anpassningsbara. Men vid låga temperaturer kan traditionell stötdämparolja bli för trögflytande för att kunna passera ventilerna som styr vätskenivån och i sin tur justerar styvheten på hjulupphängningen. Syntetiska smörjmedel med mycket låg viskositet som klarar av temperaturer ner till -60°C rekommenderas för service påfyllbara fjädringssystem.
Struts – Nye Synthetic Oil 185D & Nye Synthetic Oil 148G
Jounce bumper – Fluorocarbon Gel 880 & Rheolube® 393

GASPEDAL

Gaspedal
Ett droppfritt, luktfritt syntetiskt kolvätefett som är förstärkt med PTFE rekommenderas för lager, kugghjul och glidytor i denna enhet.

Kick down module – Fluorocarbon Gel 875MS

STYRNING

Rattstång
Rattstångslager
Dåligt smörjda rattstångslager kan förstöra körkänslan. Dåligt smörjda lager kan påverka styrresponsen och överföra buller och vibrationer genom ratten till föraren. Extrema temperaturer, fukt, damm och konstanta belastningsförändringar kräver ett visköst, rosthämmande fett med ett brett temperaturspann för att kunna säkerställa långa serviceintervaller.

Bearing – Rheolube® 361-UV

Ratt med tilt och teleskopmekanism
Tilt och teleskopmekanismer kräver smörjmedel med dämpande effekt som är konstruerat för att förhindra slitage och hämma oönskad rörelse och buller. Ett PTFE förstärkt smörjmedel dämpar rörelse och friktion. Tilt och teleskopsystem består av små motorer med förhållandevis högt vridmoment. Ett dämpgel ger livslång smörjning och minskar motorvibrationer och buller som överförs genom rattstången.

Telescoping steering column – Rheolube® 362HB
Tilt steering column – Fluorocarbon Gel 868MS-X
Steering angle position sensor – NyoGel® 741A-RED & Fluorocarbon Gel 885

Mellanaxel
Mellanaxeln måste absorbera vibrationer och stötar och förhindra att vägbrus fortplantas till kupén. För materialkombinationer som plast och metall rekommenderas ett syntetiskt kolvätefett förstärkt med PTFE vilket ger lågt glidmotstånd och låg statisk friktion. För materialkombinationer som metal mot metall rekommenderas ett styvare syntetiskt kolvätefett. För att smörja de trånga utrymmena i nyare axlar med teleskopmekanismer används med fördel ett vekare fett som är utformat för glidande ytor.

Intermediate shaft spline – Fluorocarbon Gel 866

Elektronisk servostyrning
EPS
Biltillverkarna strävar ständigt efter att utveckla och förbättra dagens fordon. De hydrauliska styrsystemen är på väg att ersättas med mer avancerade elektroniska system. För att minska friktionen mellan kuggarna i styrväxlar och att skydda känsliga komponenter krävs rätt smörjmedel.
Ett vekt syntetiskt kolvätefett med avancerade tillsatser minskar friktion och vridmoment vid låga temperaturer samtidigt som det minskar slitage och vibrationer.
Fetter där kalciumsulfonat används som förtjockningsmedel är lämpade för att användas för smörjning av lager, kugghjul och som miljötätningar på grund av dess överlägsna vattentålighet. De bidrar dessutom till att minska slitage och korrosion.

EPS gear – Rheolube® 363F
EPS housing – Rheotemp™ 662

Styrlänk
Kuggstång och pinjong
Kuggstång och kugghjul i styrsystemet är speciellt utsatta för slitage. För bästa möjliga smörjning krävs syntetiska smörjmedel med tillsatser som ger extrem tålighet mot högt tryck och slitage. Rätt val av smörjmedel minskar buller och vibrationer. Servostyrningen sitter oftast placerad nära avgassystemet vilket också kräver ett smörjmedel som klarar av höga temperaturer på 150°C eller mer.

Rack & pinion system – Fluorocarbon Gel 880MS
 

Styrväxel
I styrväxeln kan det uppstå glapp som ger upphov till buller och slitage. Vissa länkar kan vara värmebehandlade och polerade för hand för att avlägsna grader och ojämnheter. Ett visköst syntetiskt kolvätefett som är förstärkt för att klara av hög belastning kan förhindra slitage på opolerade kuggstänger vilket minskar behovet av resurskrävande handpolering.

Steering gear/yoke – Fluorocarbon Gel 875MS

BROMSAR

Bearings, pistons, and lead screws in anti-lock braking systems are constantly exposed to brake fluid. EPDM rubber seals and O-rings also pose potential compatibility problems when exposed to some synthetic oils and greases. Silicone and polyglycol greases provide the compatibility, wear protection, and temperature requirements to meet the demands in these applications.
Parking brake cable – Fluorocarbon Gel 880 & Fluorocarbon Gel 990A
Brake caliper pins – Fluorocarbon Gel 990A
ABS bearings & pistons – UniFlor™ 8512

KRÄNGNINGSHÄMMARBUSSNING

Stabilizer bushings must maintain a tight fit with the stabilizer bar and control arms, while exposed to high underhood temperatures. Such temperatures combined with constant changes in force and stress tend to dry the rubber. Silicone greases can be used for these bushings, offering material compatibility, superior water washout characteristics and aiding in assembly.
Stabilizer bushings – Fluorocarbon Gel 880

NEDLADDNINGSBARA DOKUMENT

Här kan du ladda ner produktspecifika dokument genom att klicka på nedladdningsikonen.

Vill du ha mer information vänligen kontakta oss:

5 + 1 =